1945-05-08

Focke-Wulf Fw 190A-8, Werk # 739137

1./J.G. 54


Färgprofil av Claes Sundin

  • Uffz. Ludwig Nitsch, Fluzeugführer

 

På flykt undan döden

- Text av Nicklas Östergren -

Klockan 09.50 den 8 maj 1945 buklandade Uffz Ludwig Nitsch med en Fw 190 på en åker vid Lockarps Boställe, utanför Malmö. Planet var inte hans personliga  maskin, den hade han totalhavererat några dagar tidigare, men klarade sig mirakulöst nog, utan några skador.

Nitsch omhändertogs av militär personal och i förhör med Fänrik N. Ekström från F 10 framkommer följande i utdrag:

Nitsch tillhörde Jagdgeschwader 54, som under de tre sista åren varit förlagd till östfronten, Nu senast hade den varit förlagd på ett fält i närheten av Windau i Kurland.

Han hade skjutit ned 38 fientliga flygplan, därav 3 Boeing B-17. Övriga luftsegrar hade han vunnit på östfronten.

På morgonen den 8/5 hade man av kommodore Jagd-Geschwader 54, Oberst Hrabak meddelats att Tyskland kapitulerat. För att inga flygplan skulle falla i ryssarnas händer beordrades ff att flyga alla oskadade plan till Flensburg. Man stuvade sålunda in så många mekaniker som möjligt i fpl (Nitsch berättade att några flygförare i Fw 190 togo med sig ända upp till 5 mekaniker), Själv blev Nitsch den siste som startade från fältet. Hans fpl hade nämligen ej gått att starta till en början, och i den stora villervallan hade man ej tänkt på, att felet kunnat ligga däri att batteriet var slut. Han fick emellertid hjälp, att veva igång motorn av några mannar från ett lv-batteri, som låg baserat i närheten av fältet. Strax efter starten tappade han den extra reservtanken. Efter att ha kopplat om till  annan tank fortsattes flygningen nu med kurs mot Sverige, enär han beräknade att han ej skulle kunna nå Danmark. Han buklandade utan missöde strax söder om Malmö.

Nitsch blev internerad i Sverige, och den 16:e oktober 1945 gjorde han en spektakulär rymning från Backamolägret, för att sen hölla sig gömd i landet fram till den 12 juli 1946, när han via en tyskvänlig hemlig organisation fick hjälp att komma över sundet till Danmark.

Ludwig Nitsch gick bort i februari 2006. Foto via Nicklas Östergren

Meningen var att han där skulle plockas upp och köras i bil genom Danmark till Tyskland, men något gick fel och han blev arresterad av Dansk polis. Efter att ha varit fängslad i Danmark blev han den 15 juli 1946 återförd till Helsingborg och överlämnades till Svenska Kriminalpolisen.

Den 30 juli 1946 så beviljades Nitsch främlingspass samt uppehållstillstånd i Sverige. Han undkom således ”baltutlämningen” med en hårsmån. Några år senare sökte han svenskt medborgarskap, gifte sig och stannade i landet livet ut.

Foto via Bo Ekberger/Leif Hellström

På Bulltofta skrotgård. Bredvid den Bf 110 som landade i Hammerlöv 1945-05-01. Foto via Bo Widfeldt

Flygplanuret sparade Ludwig Nitsch under alla år som minne, 1996 fick Nicklas Östergren den som gåva, och idag ingår den i FLC:s samlingar. Foto Nicklas Östergren

Spinnern från Nitsch maskin återfanns av Göran Winge på en skrotgård i början av 80-talet. Den ingår numera i FLC:s samlingar. Foto Nicklas Östergren

Vid sidan om tillverkningsskylten är "25"inristat - Möjligen tidigare kod på flygplanet, alternativt att spinnern är tagen från en annan maskin som reservdel, vilket var mycket vanligt i slutet av kriget. Foto Nicklas Östergren

Sporrhjulet finns bevarat i FLC:samlingar. Foto Nicklas Östergren

Tillverkningskylten på sporrhjulsnavet. Foto Nicklas Östergren

    Källor
  • Intervju med Ludwig och Eva Nitsch den 10 mars 1990.
  • F 10 Förhörsrapport den 11 maj 1945 av Fänrik N. Ekström.
  • Helsingborgs Polis/Kriminalavd. Promemoria den 19 Juli 1946.
  • Bo Widfeldt.