1945-05-01Messerschmitt Bf 110G-4/R9, Werk # 140655Stab/N.J.G. 1
| |||||
Foto via Bo Widfeldt Kraschen i Hammarlöv- Text av Bo Widfeldt -På morgonen klockan 09.20 buklandade ett radarförsett nattjaktplan av typen Messerschmitt Bf 110 G-4/R9 vid Hammarlöv, nordväst om Trelleborg. Föraren Uffz König hade blivit beordrad att flyga sin förbandschefs flygplan från basen vid Lüneburg till Schleswig. Uffz König var född i Tallin 1920-08-23. Efter militär utbildning till flygare inom Luftwaffe var han nu placerad vid NJG 1. Flygplan som fortfarande kunde komma i luften skulle i slutskedet samlas i trakten av Schleswig-Holstein. Fw Hrachowina (född 1919-09-09) var tjeck och tjänstgjorde som telegrafist vid den aktuella flygningen. Båda flygarna hade beslutat att man skulle genomföra en flykt till Sverige. I samband med passeringen av den tyska kusten hade luftvärnet öppnat eld från tyska marinfartyg mot det flyende planet. Flygplanet ingick i Stab/NJG 1 och flögs vanligen av förbandschefen Oblt Hans-Joachim Jabs. Oblt Jabs var en framgångsrik flygare som kunde stolta med sammanlagt 50 nedskjutna fiendeplan varav 28 hade skett med nattjaktplan. Jabs överlevde kriget och avled 2003-10-26, 85 år gammal. Flygplanet Bf 110 G-4/R9 genomförde en buklandning i ett vetefält vid Hammarlöv, tillhörande lantbrukare Johan Jönsson, Brytedal. Hemvärn och militär tog hand om de två oskadda flygarna. Med hänsyn till att Uffz König ursprungligen kom från Tallin och Hrachowina var tjeck så tilläts de att stanna i Sverige efter att ha registrerats som 'civila flyktingar'. Flygplanet bedömdes som totalhavererat och fick demonteras och transporteras till Bulltofta där delarna blev liggande innan resterna slutligen gick till skrot. Flygplanet var ur teknisk synpunkt synnerligen intressant. I nosen fanns en FuG 218 Neptun radar som var bland det modernaste inom Luftwaffe. Dessutom hade flygplanet en FuG 218 bakomvarnare. Beväpningen bestod av två 30 mm kanoner i nosen, två 20 mm kanoner fast monterade i kabinen riktade snett uppåt-framåt som 'Schräge Musik' samt en rörlig 7,9 mm dubbelkulspruta i kabinens bakre del. I samband med utlämningen av tyska militärer som flytt från Kurlandområdet till Sverige kom vissa delar från planet att 1945-11-08 överlämnas till sovjetiska myndigheter. I svenska arkivhandlingar anges flygplanets startplats nu som 'okänd' trots att det av flygarna angetts som startat från en bas vid Lüneburg (söder om Hamburg). Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Fw 190A-8 som landade 1945-05-08 Fosie, Malmö. Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Foto via Bo Widfeldt Klipp ur Trelleborgs Allehanda den 2:a maj 1945
|