Två landade en startade
- Text av Daniel Petterzon -
Bombflyg över Jönköping
Foto av #43-38426 från vintern 1945. Förmodligen strax innan planet flögs från Jönköping. Framför flygplanet ser man en av ställningarna som användes vid reparation av motorerna.
Foto Ebbe Hesselfalk (via Sven Engkvist Miliseum Skillingaryd och Daniel Petterzon)
Den 7 Oktober 1944 blev en spännande dag för boende i Vätterbygden. Kriget rasade ute i Europa och var inne på sitt femte år. Jönköpingsborna kunde inte ana att de denna dag skulle få direktkontakt med krigshändelserna på kontinenten.
Under eftermiddagen syntes flyg på himlen och det var inte de vanliga flygplanen som brukade landa på gräsfältet ute på Ljungarum. Detta var stora 4-motoriga bombplan med flygplanskroppar i glänsande aluminium. Rökstrimmor syntes och nödraketer avfyrades från ett av planen i närheten av Rosenlund. Många förstod att detta handlade inte om någon överflygning. Här var det frågan om skadade stridsflygplan som desperat letade efter nånstans att landa. En folksamling började bildas vid det lilla flygfältet i stans utkant. Händelser som detta hade man läst om i tidningen och nu fick man chansen att på nära håll se de omtalade "flygande fästningarna".
Först in för landning kom en illa skadad B-17G. Flera propellrar stod stilla och flygkroppen var perforerad av granatsplitter. Olja och bränsle läckte ur motorer och vingar. Hjulen tog mark, fallskärmar kastades ut från sidoskyttarnas positioner för att fungera som luftbromsar. Tillslut lyckas piloterna med hjälp av skicklighet och tur få stopp på planet framför hangaren. Precis innan de rände in i folksamlingen.
(I en annan artikel här på FLC har jag beskrivit historien om B17-G #42-102905)
Ungefär 10 minuter senare, klockan 15.25 landade nästa plan. Detta var en i jämförelse ganska ny B17-G från 351st BG 511Sq som inte deltagit i många uppdrag tidigare. I cockpit fanns F/O Allen Fisher och F/O Tom Carnegie som försökte sätta ned den haltande bombaren. Till skillnad mot 905s snabba sväng framför hangaren fortsatte de rakt fram. Sannolikt för undvika kollision med den stillastående 905. Men vad de inte visste i cockpit var att de nu istället rusade rakt mot flygfältets bränsledepå. Enligt en del källor skall även de använt sig av fallskärmar för att bromsa in. Jag har dock inte kunnat bekräfta detta.
På grund av för hård inbromsning, eller löst grus framför depån, reste sig bombplanet och propellrarna tog i marken. Fisher var på sitt tredje uppdrag och Carnegie var på sitt första. Planet stod stilla och internering i neutralt land väntade nu dem och resten av besättningen.
Totalt hade deras B17-G, #43-38426, deltagit i sju uppdrag i jämförelse med 905 som var på sitt fyrtionde. Båda planen hade under dagen ingått i samma bombuppdrag och utsatts för den intensiva radarledda luftvärnsbeskjutningen över oljeraffinaderiet i Pölitz. Till skillnad från 905 klarade sig 426 betydligt bättre. Planet var splitterskadat och hade en motor ur funktion. Det ådrog sig också en del skador i samband med landningen. Men besättningen var oskadd och skadorna på flygplanet var inte svårare än att de kunde repareras med hjälp av delar från 905.
Efter reparation flögs det därför under vintern 1945 till Västerås. Flygkroppen efter 905 stod kvar på fältet ett tag och hamnade tillslut i ett lokalt smältverk.
Foto okänd (via Sven Engkvist Miliseum Skillingaryd och Daniel Petterzon)
Relativt få foton existerar på 426. Här är ett foto från Smålands Allehanda den 9 oktober 1944. Notera hur landningsstället har skurit ned i marken i samband med landningen.
Foto okänd (via Daniel Petterzon)
Bild som var införd i Smålands Folkblad den 10 oktober 1944.
Foto okänd (via Daniel Petterzon)
Besättningen
|
Pilot F/O ALLEN Moore Fisher
Född: 14 augusti 1922
Övrigt: Skall ha jobbat som tandläkare efter kriget
Antal stridsuppdrag: 3
2 oktober 1944 B-17G #43-38518 Kassel Ammunitionslager
3 oktober 1944 B-17G #43-38428 Nürnburg Bangårdar
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Oljeindustrier |
|
Co-pilot F/O THOMAS Morrison Carnegie IV
Född: 7 april 1923 i New York City
Avled: 10 augusti 2011 Colorado Springs
Övrigt: Skall ha varit barnbarnsbarn till Thomas M. Carnegie brodern till stålmagnaten Andrew Carnegie
Stridsuppdrag: 1
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
|
Navigatör F/O ANTHONY Cannizzaro
Född: 16 november 1923
Avled: december 1952
Övrigt: Bodde i Pennsylvania vid värvningen.
Enligt Koreanwar-educator.org avled Cannizzaro i en flygolycka med en C-124A
Globemaster. Flygolyckan kostade 82 passagerare och 5 besättningsmän livet.
Passagerarna var på hemfärd till USA från Korea och fjärran östern. Operationen kallades "Operation Sleigh Ride" och syftade till att få hem militär personal lagom till jul.
Stridsuppdrag: 1
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
|
Bombardier 2nd Lt ROBERT Charles Wagoner
Född: 19 juni 1922 Gardena Washington
Avled: 25 februari 2007 Tacoma Washington
Övrigt: Tog värvning 11 september 1942.
Enligt hans familj skall Wagoner ha flugit 5 uppdrag och varit internerad i Sverige i drygt ett år. Wagoner talade inte mycket om kriget men nämnde ofta problem och risker med att flyga med de tidiga atombomberna.
Han deltog i Koreakriget mellan åren 1953-54 och berättade historier om "Bedcheck Charlie" som brukade anfalla deras läger varje kväll.
Han fick 3 Legion of Merit medaljer under tiden i USAF. Han pensionerades som överste 1974. Hans hobby var oljemåleri och fiske.
Stridsuppdrag: 2
3 oktober 1944 B-17G #42-102676 "And Miss Ledd" Nürnburg Tyskland Bangårdar
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
|
Top Turret Gunner S/Sgt THOMAS Wellington Brink
Stridsuppdrag: 9
25 augusti 1944 B-17G #44-6139 Peenemunde Tyskland Utvecklingsplats för experimentella vapen
27 augusti 1944 B-17G #43-38130 "Texas Belle" Berlin Tyskland Inga bomber fällda pga moln
30 augusti 1944 B-17G #44-8100 Kiel Tyskland Ubåtsindustrier
9 september 1944 B-17G #43-37964 "Dosey Doats" Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
17 september 1944 B-17G #42-38153 "Bedlam Ball" Nijmegen Nederländerna Fiendepositioner
19 september 1944 B-17G #42-38153 "Bedlam Ball" Soest Tyskland Bangårdar
2 oktober 1944 B-17G #43-38585 Kassel Tyskland Ammunitionsförråd
3 oktober 1944 B-17G # 42-102676 "And Miss Ledd" Nürnburg Tyskland Bangårdar
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
|
Radiooperator Sgt CHARLES Arthur Stevens
Övrigt: Tog värvning i Louisiana
Stridsuppdrag: 1
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
Foto på skytten Sgt Lester Kern
Foto okänd (via Chris Kern och Daniel Petterzon) |
Waistgunner Sgt LESTER Lewis Kern
Född: 1915 New York
Bodde: i Bronx vid värvningen 24 april 1943
Stridsuppdrag: 8
25 augusti 1944 #43-38171 Peenemunde Tyskland Utvecklingsplats för experimentella vapen
27 augusti 1944 B-17G #43-38089 "Wild Oates" Berlin Tyskland Inga bomber fällda pga av moln
30 augusti 1944 B-17G #43-37986 Kiel Tyskland Ubåtsindustrier
8 september 1944 B-17G #44-6139 Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
9 september 1944 B-17G #43-38089 "Wild Oates" Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
2 oktober 1944 B-17G #43-38585 Kassel Tyskland Ammunitionsförråd
3 oktober 1944 B-17G #42-102676 "And Miss Ledd" Nürnburg Tyskland Bangårdar
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
|
Ball turret gunner Sgt JOSEPH Andrew Chickola
Född: 1917 West Virginia
Avled: 9 juni 2000 Flushing Queens New York
Övrigt: Bodde i Kings Country New York när han tog värvning 4 mars 1942 i Fort Dix New Jersey.
Jobbade som servitör.
Stridsuppdrag: 10
25 augusti 1944 #43-38171 Peenemunde Tyskland Utvecklingsplats för experimentiella vapen
27 augusti 1944 #43-38089 "Wild Oates" Berlin Tyskland Inga bomber fällda pga av moln
30 augusti 1944 B-17G #43-37986 Kiel Tyskland Ubåtsindustrier
8 september 1944 B-17G #44-6139 Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
9 september 1944 B-17G #43-38089 "Wild Oates" Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
17 september 1944 B-17G #42-38153 "Bedlam Ball" Nijmegen Nederländerna Fiendepositioner
19 september 1944 B-17G #42-38153 "Bedlam Ball" Soest Tyskland Bangårdar
2 oktober 1944 B-17G #43-38585 Kassel Tyskland Ammunitionsförråd
3 oktober 1944 B-17G #42-102676 "And Miss Ledd" Nürnburg Tyskland Bangårdar
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
|
Tailgunner Sgt JACK Albert Tucker
Född: 23 augusti 1924 Texas
Avled: 30 oktober 1993 Wichita Falls Wichita Texas
Övrigt: Bodde i Wichita Texas vid värvningen den 22 juli 1943 i Abeliene Texas
Stridsuppdrag: 10
25 augusti 1944 B-17G #43-38171 Peenemunde Tyskland Utvecklingsplats för experimentella vapen
27 augusti 1944 B-17G #43-38089 "Wild Oates" Berlin Tyskland Inga bomber fällda pga av moln
30 augusti 1944 B-17G #43-37986 Kiel Tyskland Ubåtsindustrier
8 september 1944 B-17G #44-6139 Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
9 september 1944 B-17G #43-38089 "Wild Oates" Ludwigshafen Tyskland Oljeindustrier
17 september 1944 B-17G #42-38153 "Bedlam Ball" Nijmegen Nederländerna Fiendepositioner
19 september 1944 B-17G #42-38153 "Bedlam Ball" Soest Tyskland Bangårdar
2 oktober 1944 B-17G #43-38585 Kassel Tyskland Ammunitionsförråd
3 oktober 1944 B-17G #42-102676 "And Miss Ledd" Nürnburg Tyskland Bangårdar
7 oktober 1944 B-17G #43-38426 Pölitz Tyskland Oljeindustrier |
Foto på 4 medlemmar ur besättningen på 426. Från höger Allen M. Fisher, Thomas M Carnegie, Robert 'Bob' C. Wagoner och Anthony Cannizzaro.
Foto okänd (via Sven Engkvist Miliseum Skillingaryd och Daniel Petterzon)
Enligt noteringar ihop med fotot anges detta vara besättningen på 426. Osäkert om så är fallet men det finns anledning att tro att några av dem var med den 7 oktober vid landningen i Jönköping.
Foto okänd (via Sven Engkvist Miliseum Skillingaryd och Daniel Petterzon)
Historik om #43-38426
Cheyenne Wyoming USA 1 augusti 1944 (Byggd)
Lincoln Nebraska USA 12 augusti 1944
Grenier Airforcebase New Hampshire USA 6 september 1944
511th SQ 351st BG i Polebrook England 21 september 1944
Frankfurt Tyskland 25 september. Mål: Bangårdar. Pilot: 1st Lt Donald S. Dargue
Osnabruck Tyskland 26 september. Mål: Bangårdar. Pilot: 1st Lt Edward L. Lambert
Cologne Tyskland 27 september. Mål: Industrier. Pilot: 2nd Lt John N. McNamara
Magdeburg Tyskland 28 september. Mål: Oljeindustrier. Pilot: 1st Lt Joseph H. Galloway<
Nurnburg Tyskland 3 oktober. Mål Bangårdar. Pilot: 2nd Lt Harold C Johnson
Pölitz Tyskland 7 oktober. Mål: Oljeindustrier Pilot: F/O Allen M Fisher
Jönköping, Sverige 7 oktober 1944. Nödlandning
Västerås, Sverige vintern 1945. Uppsamlingsplats
Polebrook, England 25 maj 1945. Återförd till hemmabasen
Bradley Field, Windsor Locks Conneticut USA. Datum? Återförd till USA
4168th Base Unit South Plains USA 2 juli 1945
Kingman Arizona 14 februari 1946 Skrotning
Starten från Ljungarumsfältet och en galen pilot
Sedan jag var liten har jag hört talas om två flygande fästningar som landade i Jönköping. Men det var först under mitten av 90-talet jag började intressera mig mer för dem och vilka det var som flög dem. Under slutet av 90-talet bedrev jag en webbplats som hette Stragglers. Under arbetet med webbplatsen träffade jag många människor. Allt från föredetta stridspiloter som varit internerade i Sverige till olika historiker. Bland annat fick jag kontakt med en Hans-Olof Carlsson som hade en äldre släkting som jobbat på flygfältet i Jönköping och varit vittne till nödlandningen. Av honom fick jag bland annat återberättat en historia om hur det gick till när 426 skulle flygas från Jönköping.
Under vintern, när planet var reparerat, skickades en amerikansk pilot att flyga det till Västerås.
Dagen man skulle starta låg ett tjockt snötäcke över fältet och man konstaterade att det var omöjligt att lyfta. Piloten, som skall ha varit en Captain Smith, menade däremot att det skulle inte vara några större problem.
Men man var väldigt tveksam till detta så militären plogade för säkerhets skull två spår i snön som Smith skulle följa. Under starten verkade nått gå snett. Planet hade svårt att lyfta och rörde sig tungt framåt. Till slut lyfte det sakta och alla förberedde sig för en krasch när det flög ut över den närbelägna sjön Munksjön. När planet försvann ur synfältet upptäckte man att Smith, kanske medvetet, hade missat spåren och istället startat i den djupa snön precis bredvid. Man såg också att buskaget vid banslutet hade kapats av fästningens fyra propellrar.
Smith verkade ha flugit iväg och markpersonalen blev därför lite besvikna över att Smith inte hade sagt adjö. Men när man började lämna fältet hördes plötsligt ett stegrande motorljud. Smith hade bestämt sig för att säga adjö i alla fall och kom in på låg höjd från samma håll han nyss startat.
Personalen kastade sig ned i snön. Smith gjorde en sväng över fältet och vaggade vingarna när han passerade och försvann.
Den svenske flygvapenkaptenen som var med Smith under flygningen lär ha sagt att "han vägrade någonsin igen flyga med den galne piloten. Han hanterade bombaren som om det vore ett jaktplan."
Källor
Eight Air Force Historical Society
www.351st.org
Amerikanska Nödlandare 1943-1945 Bo Widfeldt
Ancestry.com
Fold3.com
Jönköpings Posten 9 oktober 1944
Smålands Allehanda 9 oktober 1944
Smålands Folkblad 19 oktober 1944
Tack till
Sven Engkvist Miliseum Skillingaryd
Allen Fisher
Chris Kern (brorson till Lester Kern)
Hans-Olof Carlsson
|