Nödlandade Mustanger:
"YOU'VE HAD IT"
- Text av Leif Hellström -
Nödlandningen av den första mer eller mindre oskadda P-51D som kom till Sverige var tämligen odramatisk. Mustangen, förd av 1/lt Franklin Day Talcott, deltog som eskort för ett förband B-17 som anföll Gdynia på polska kusten, för att sedan fortsätta till Sovjetunionen och landa där – en så kallad ”shuttle raid”. Eskorten skulle dock återgå till England, ett flyguppdrag på totalt omkring 250 mil.
I höjd med Bornholm fick Talcott motorstörningar, orsakade av oljeläckage, och för att försöka slippa tysk fångenskap vände han norrut. Han saknade dock karta över området norröver och var därför osäker var han befann sig när han till sist var tvungen att landa. Planet landade utan problem på Bulltofta. Det hade levererats från fabrik bara sex veckor todigare och den totala flygtiden vid ankomsten till Sverige var bara 40 timmar.
Foto via Bo Ekberger/Leif Hellström
You´ve had it över Bulltofta fältet. Foto via Nicklas Östergren
Efter landningen reparerades planet på Bulltofta och flögs upp till Barkarby den 7 oktober 1944, av en flygofficer från amerikanska ambassaden. Talcott skulle under tiden flyga upp en annan Mustang från Ljungbyhed, men havererade under busflygning och omkom (läs här).
Foto via Gösta Kersmark
Foto via Gösta Kersmark
Det finns fotobevis på att planet bar namnet ”YOU’VE HAD IT” när det befann sig i Stockholm men det är osäkert om namnet verkligen var påmålat vid ankomsten, eftersom det inte syns på bilder tagna på Bulltofta. Möjligen målades det dit 1945, inför en uppvisning på Bromma.
You´ve had it uppställd på F 8 Barkaby. Foto via Erik Palm / Järfälla kommuns Bilddatabas
Efter att ha stått uppställd på F 8 över vintern ingick planet bland de 50 Mustanger som köptes av Kungliga Flygförvaltningen den 9 april 1945. Priset var 25 000 dollar. J 26:an fick registreringsnumret 26004 med formellt godkännandedatum 30 juli. Planet tilldelades F 16 i Uppsala där det kom att stanna under hela sin tid i Flygvapnet, undantaget en kortare period i slutet av 1947 då det lånades ut till Försökscentralen. Koderna som planet bar på F 16 inkluderade Vit Cesar, Blå Cesar och Gul David, samt nummer 24 när det användes av Flygkadettskolan.
Foto via Assar Svensson/Leif Hellström
Den 19 september 1952 såldes Mustangen till Dominikanska Republiken och avfördes ur Flygvapnet den 31 oktober samma år. Planet skickades till Västindien med båt och införlivades i Aviacion Militar Dominicana, där dess vidare öden tyvärr är okända.
Foto via Olle Åström/Leif Hellström
Foto via Mikael Forslund
I hangaren på F8, Barkaby. Foto via Olov Westergren (Mikael Forslund)
Nosearten "You´ve had it" blev påmålad efter landningen i Sverige, här ses planet i hangaren på F8 Barkaby. Foto via Arlandasamlingarnas arkiv
FLC vill gärna få mer information om denna bilden. Foto: Okänd.
Bilden visar troligen en amerikansk mekaniker och bör vara tagen på F 8, Barkaby.
|