1944-05-29Consolidated B-24J Liberator "Flak Happy" - Serial # 44-40112USAAF 492 BG, 856 BS, North Pickenham, Stn 143
| ||
Den ensamme flygaren- Text av Ingemar Melin -Detta är berättelsen om Nicholas Kehoe - en amerikansk bombplanspilot och hans märkliga flygning till Sverige under andra världskriget.För människorna på Söderslätt börjar historien strax före kl. 9 på morgonen den 20 juni 1944 då ett stort fyrmotorigt flygplan kommer in från sydost i trakten av Östra Klagstorp, ca 15 km öster om Trelleborg. Planet lämnar efter sig en svans av tunn rök och håller en stadig kurs mot nordväst. Plötsligt gör planet en skarp sväng och vänder nära nog 180 grader och flyger nu mot samma håll som det kom. Förvånat åser folk på marken plötsligt hur en besättningsman lämnar planet och en stor vit fallskärmskalott öppnar sig. Alla de som ser dramat från marken undrar när resten av besättningen skall hoppa - men det verkar inte komma några fler. Planet stiger därefter brant uppåt och liksom stannar upp i luften för att därefter vända nosen neråt och ta ny fart samtidigt som det under nerfärden flyger i cirklar. Ännu en gång lyfter nosen uppåt och planet saktar av för att återigen vända neråt. Denna gång brakar det stora planet ner i ett betfält strax norr om den lilla byn Äspö. Vinden för den ensamme hopparen några kilometer längre västerut och han tar mark i en annan liten by - Vallby. Samtidigt som ammunitionen från planets kulsprutor exploderar i det efterföljande eldhavet hopar sig frågetecknen. Var det verkligen endast en man ombord på ett så pass stort flygplan? Var kom han ifrån, och vad hade han varit med om tidigare på morgonen? Det var inte ovanligt att utländska flygplan från de krigförande länderna "råkade" komma in över svenskt territorium under krigsåren. Varför just denna händelse tilldragit mitt intresse så speciellt, beror på att den utspelades i den trakt på Söderslätt där jag växte upp. Jag växte upp på en gård som låg endast 1 km ifrån den plats där den ensamme fallskärmshopparen tog mark. Det finns gott om människor i bygden där som fortfarande minns dramatiken den 20 juni 1944. Låt oss börja med lite bakgrund. Veckorna efter D-dagen kämpar allierade markförband hårt för varje dags erövrat område i trakten runt Normandie. Tyska Armé - och SS-Pansarförband bjuder hårt motstånd och gör livet surt för amerikaner, britter och kanadensare. Tyskland visar sig vara långt ifrån slaget. Försörjningen för den tyska krigsmakten och därmed dess motståndskraft måste slås sönder. 492:a Bombgruppen. North Pickenham1st Lieutenant Nicholas Kehoe tillhör den 492:a bombgruppen med basering på nyanlagda flygbasen North Pickenham i East Anglia i England. De har sedan dess aktivering i maj 1944 deltagit i 33 bombräder över tyskt eller tyskockuperat område. Man flyger det tunga bombplanet Consolidated B-24 Liberator som skulle komma att tillverkas i över 18000 exemplar innan krigsslutet. Bild som visar nosmålningen "FLAK HAPPY" på planets högersida. Kehoe och hans besättning på 10 man flyger B-24:an "Flak Happy". På planets nos är det ditmålat en kanin, Snurre Sprätt som sorglöst vilar på ett moln och äter morötter. Allt medan luftvärnsgranaterna kreverar runt om honom. Namnet "Flak Happy" travesterar på den tyska termen "Flieger Abwehr Kanone" vilket betyder just luftvärnskanon. De flesta av dessa s.k. nose-arts gjordes redan i USA när 492:a bombgruppens besättningar fått ut sina nya plan i april -44. Besättningen poserar framför sitt flygplan. UppdragetTisdagen den 20 juni 1944 skulle för all framtid etsa sig fast i minnet hos de unga männen i den 492:a bombgruppen. Förbandet ingick som sagt i den amerikanska åttonde luftflottan i England som var en viktig komponent i de allierades gemensamma ansträngningar att betvinga de tyska riket. Uppdraget till Pölitz skulle bli 492:a Bombgruppens 34:e uppdrag. Den 20 juni visade åttonde luftflottan som vanligt upp en otrolig styrka i massförstörelse. Samtliga 8th Air Force's tre divisioner skickades upp för formering i en ändlös ström av silverglänsande och gröna flygplan med bukarna fylla av spräng- och brandbomber. Detta var det hittills största antalet plan som samtidigt skickats upp av 8th Air Force. Planen strateginPlanen för anfallet var enligt följande: Samtliga tre divisioner skulle lämna den engelska kusten samtidigt på tre parallella linjer. Därefter skulle man hålla konvergerande kurser fram till en punkt ca 80 km väster om Jyllands västkust. Där skulle 3:e divisionen vika av mot sydost för anfall mot Magdeburg och Fallersleben. För att på bästa sätt kunna försvara sig mot fientliga jaktplan flög man i formationer efter ett mycket noggrant upplagt system, s.k. Combat Boxes.Genom att dela upp varje Bombgrupp i lead, low och high squadron (squadron = grupp om ca 12 plan), samt inom varje squadron dela upp planen i element om tre, skapades en gemensam eldkraft som kunde vara förödande för anfallande jakt. Viktigt för försvarsförmågan var också att bombgrupperna med sina squadrons höll tätt ihop, att man flög i täta formationer. Ett faktum som skulle visa sig få ödesdigra konsekvenser den här dagen. StartStarten från North Pickenham inleddes 03.30 på morgonen. Formering, som normalt var en mycket omständig och komplicerad procedur, gick utan problem. Färden över Nordsjön förlöpte utan incidenter. Dock noterades att 856th Squadron som leddes av Nicholas Kehoe så smått hade börjat att halka efter. Denna bild är tagen på "Flak Happy" i USA strax innan överflygning till England i April 1944. (492nd BG Ass.) Strax före 08.00 hade man korsat den danska halvön och kommit en bra bit in i Östersjön. Trots att man inte stött på eller sett några fiendejaktplan visade sig färden inte vara helt odramatisk. Plötsligt ser besättningarna i 492:a i riktning österut två mörka rökspiraler singla ner mot vattnet. Två B-24:or som befinner längre fram i bombplansströmmen har kolliderat med varandra strax söder om Fyn. Luftwaffe går till anfallUnder hela flygningen har man legat i stigning, vilket inte går så snabbt med fullastade och fulltankade plan, men nu har man kommit upp på "anfallshöjd, vilket denna dag låg på 7500 meter. Man håller sig hela tiden över vatten. När man nått i höjd med Rügens nordligaste punkt, Kap Arkona, görs en kursändring mot sydost i riktning mot en punkt strax öster om floden Oders mynning. Under denna kursändring tittar andrepiloten Charles Bastien på B-24:an "Big Time Operator" ut genom sitt högra sidofönster. Under svängen kan han se den oändliga bombplansströmmen bakom, men han blir nästan chockad när han ser hur mycket Kehoe's 856th Squadron har sackat efter. Han uppskattar luckan till minst 400 meter. Han hann dock inte tänka tanken färdigt, för då plötsligt utan förvarning inleder tyskarna sitt anfall. Messerschmitt ME 410Tyska radaroperatörer har kunnat följa bombarmadan på dess väg ända från det de lämnade den engelska kusten. Trots ovissheten om vilket som är dagens bombmål har Luftwaffes jaktflygkommando inte suttit overksamt. Stora styrkor av tvåmotoriga Messerschmitt Me 410, Me 110 samt Junkers Ju 88 har kallats upp från tunga jaktförband, s.k. Zerstörergeschwaders. En del så långt bort som från västra Tjeckoslovakien. Dessa samlas och avvaktar vidare order i området runt Muritz See, ca 110 km sydväst om Rügen. En Messerschmitt Me 410 B-2/U5/R5 med fyra 20mm MG 151 kanoner i nosen Anfallet inleds ca 08.05 och håller på i endast ett par minuter. Jaktplanen tycks koncentrera sig helt på Kehoe's eftersläntrande 856th Squadron. I en rapport skickad till 2nd Air Division HQ samma dag kunde man läsa följande: Anfallet verkar ha tagit besättningarna i 492:a, och i synnerhet dess 856th Sqn med överaskning. De hade ju som tidigare nämnts halkat efter rejält och hade inte längre fördelen av att ha hjälp med försvarseld från sina intilliggande kamrater. Detta bidrog säkert till att man fick agera måltavla i den oerhörda raketattacken som de tyska jaktplanen nu genomförde. Att det tyska anfallet blev så förödande berodde på flera faktorer; dels låg den ledande 44:e bombgruppen 6 minuter före i färdplanen samtidigt som den sista gruppen låg 2 minuter efter. Detta drog och tunnade ut kolonnen och därmed dess defensiva styrka. Den medföljande jakteskorten i form av P-51 Mustanger från 339th Figher group hade därmed oerhört svårt att täcka hela denna uttänjda och glesa formation. Ytterligare en P-51 grupp väntades, 355th Fighter Group, men dessa hade försenats kraftigt p.g.a problem med en ny typ av fällbara vingtankar. Luftwaffe såg möjligheterna och grep tillfället!! Många av de män som flög i grupper placerade längre bak i styrkan blev vittne till det ohyggliga och skakande som nu utspelades framför deras ögen. En av dessa var Scott Hilliard, mekaniker på "Dinky Duck" som flög i 446:e bomb-gruppen. De låg som närmaste grupp efter 492:a Han beskriver här hur han uppfattade de tyska jaktplanens anfall med raketer mot Kehoe's 856th Squadron. Scott Hilliard: "Jag vet inte vilken typ av beväpning de hade, men när de väl var inom skotthåll (vilket var långt utanför skottvidden för bombplanens 0.50 cal. kulsprutor) fyrade de av allt de hade i ett samtidigt massanfall. Alla salvorna riktades mot den ensamma gruppen av B-24:or. Varje salva som utgick ifrån jaktplanen hade en svans med ett guld- och silvergnistrande ljussken. Det liknade ett 4 juli-fyrverkeri (USA:s nationaldag). B-24:orna hade inte en chans. Ena stunden fanns de där, nästa stund fanns ingenting endast ett stort tomrum. Jag var helt inställd på att jaktplanen efter deras första anfall skulle göra en skarp utbrytning för ett nytt anfall emot oss som flög längre bak. Döm av min stora förvåning ner de istället gjorde en 180 sväng och satte kurs mot samma håll som de kom ifrån. Foto: Scott Hilliard via Charles Bastien Denna bild togs av Scott Hilliard. Han befann sig ombord på "Dinky Duck" som passerade strax efter det tyska anfallet. Man kan tydligt se rökplymer efter 5 nerskjutna B-24:or strax utanför Rügens kust. Knappt skönjbara är också de kvardröjande rökslingorna efter de störtande flygplanen. 856th Squadron, som efter det att "Tobasco Keeds" tvingats att vända söder om Fyn, bestod av 11 plan. Efter tyskarnas anfall var det endast två plan kvar. Det ena, B-24:an "Sknappy" flugen av Lt. Elvern Seitziger. Brand ombordVi skall återgå till Nicholas Kehoe's berättelse: 2 air div. flygväg 20 juni 1944 En ovanlig presentationVi skall flytta oss en halvtimme framåt i handlingen, bort från explosioner och våldsam död till den lilla idylliska byn Vallby utanför Trelleborg. Klockan är nu ca 08:50.Lantbrukaren Oscar Levin håller tillsammans med ett par karlar från trakten på med att göra rent i massagraven (utpressad betmassa gick i retur från sockerbruken till bönderna och användes till djurfoder). Oscars son Tore var också med. Hans minnesbild av vad som sedan hände är följande: Oscar går med snabba steg bort mot vad som verkar bli fallskärmshopparens landningsplats. Mannen tar mark alldeles intill det gamla EFS-Missionshuset i Vallby, och innan han hunnit resa sig upp är Oscar framme. Fallskärmsmannen är naturligtvis Nicholas Kehoe. När han kommit på benen och sett Oscar drar han upp sin pistol, han är ännu inte helt säker på vart han landat. Han ser lite misstänksamt på Oscar, sträcker försiktigt fram sin hand och presenterar sig med orden "New York". Oscar som genast var med på noterna svarar då: Sweden". Oscar tar med sig mannen och beger sig bort mot gården. En granne, Hugo Blomkvist, står nyfiket och åser det hela uppe vid vägen. När de två närmar sig utbrister Hugo till Oscar: Kehoe: "...en bonde tog med mig hem till sin gård och bjöd mig på mat, samt lät mig tvätta av mig. Första färska mjölken sedan jag lämnade staterna. Jag bjöds på kyckling, och efteråt en konjak för att lugna ner mina nerver en aning..". Äspö/ Vallby "..tack så mycket.."Tore minns hur Kehoe bjöds att sitta vid ett bord i stora rummet. En yngre man från grannskapet som hade vissa kunskaper i engelska hade också blivit tillkallad. Han satt hela tiden vid bordet tillsammans med Kehoe och pratade. När Kehoe ätit färdigt gick han ut i köket och tackade fru Levin med ett klart och tydligt "Tack så mycket". Detta hade han tydligen hunnit lära sig under samtalet med den engelsktalande unge mannen. Flera lokala tidningsreportrar anlände också och fick tillfälle att språka med det ovanliga besöket. Trelleborgstidningen beskrev bl.a. honom som "en charmerande ung man, 26 år, akademiskt utbildad med 2 små pojkar i hemmet nära New York" Foto taget av Oscar Levin strax före avfärden mot Malmö. (via Tore Levin) Betfältet vid Toarps gård ett eldhavSnart nog anlände militär samt landsfiskal Steen ifrån Östra Torp. Kehoe skulle transporteras in till Bulltofta i Malmö, där man under dagen redan mottagit besättningarna från 16 tunga amerikanska bombplan som nödlandat. Ett av dessa var B-24:an "Sknappy" från Kehoe's Squadron, flugen av hans kamrat Lt. Elvern Seitziger. Kehoe hade en önskan innan färden ställdes mot Malmö. Av det en gång silverglänsande Liberatorplanet fanns således nu endast förvridna metallfragment och en ca 2 m bred v-formad krater i marken i betfältet vid Toarps gård norr om Äspö. Strax före nedslaget var folk i farten på fältet med betgallring. De fick springa hals över huvud för att sätta sig i säkerhet när det herrelösa bombplanet kom farande över huvudet på dem. Lantbrukaren Anders Persson beskrev för tidningen Trelleborgs Allehanda hur flygplanet strukit förbi taken på gården Toarp för att slå i marken med en väldigt smäll ca 150 från hans gårdsbyggnader. På ett ögonblick hade ett stort område på betfältet förvandlats till ett flammande eldhav. Man kunde höra hur kulspruteammunitionen smällde av en god stund efter nedslaget. Anders Persson uppskattade att ca 2 tunnland betor hade förstörts av elden. Under förmiddagen vallfärdade den nyfikna ortsbefolkningen till platsen, men det fanns inte mycket att se. Planet var fullständigt sönderslaget och bestod endast av mindre metallbitar som låg utspridda. 2 bilder som visar nedslagsplatsen vid Toarps gård, strax norr om Äspö. De sista minuterna av Kehoe's flygning beskrivs av honom själv så här: Det mesta av elden var släckt när jag passerade kusten till det som det senare skulle visa sig vara Sverige. Men vid detta tillfälle var jag inte helt säker på vad det var som låg under mig. Jag hade inte hunnit vara vid kontrollerna så länge att jag hann hålla något öga på kompassen. Jag såg inga flygfält eller åkrar lämpliga för nödlandning. Vrakdelar från Flak HappyNicklas Östergren fick som tioåring dessa vrakdelar av Alexandra Von Horn/Toarps Gård, dessa ingår i FLC:s samlingar. Foto: Nicklas Östergren I detta paket låg vrakresterna som N. Östergren fick som tioåring. Nytt fynd!I mars 2012 fick FLC genom Göran Larsson denna flakhjälm (M1) som härrör från Flak Happy. Hjälmen hittades i början av 70-talet av Leif Lundgren, i en lada i närheten av haveriplatsen. Den hade då under många år använts som färgpyts för tjära, som man kunde hänga på en stege när man tjärade tak. Foto @ Nicklas Östergren |