1944-05-29Consolidated B-24D Liberator "Princess" - Serial # 42-63962USAAF 44 BG, 560 BS, Shipdham, Stn 115
| ||||||||||||||||||||||||
En tuff dag på jobbet för "Prinsessan"- Text av Daniel Petterzon -"Prince" i luften. "Princess" bar tre olika namn under sin operativa tid. Foto via Fold3.com Måndag 29 maj 1944. Dagens uppdrag; Tysklands flygplans- och oljeproducerande industrier. Från respektive baser i England lyfte denna dag 900 amerikanska bombplan. När dagen var över saknades 34st. Av dessa 34 hamnade åtta st i Sverige, sex B-24or och två B-17. Bland dessa sex fanns en stridsveteran som totalt deltagit i 46 uppdrag."Princess", en B-24D-15-CF från 44de bombgruppen. Precis innan uppdraget den 24 majspecialutrustades denna B-24D med störningsutrustningen "Carpet". Syftet med utrustningenvar att störa utdet tyska radarsystemet "Würzburg". Genom att sända störsignaler kunde man maskerabombplansformationensposition och därmed orsaka felaktig eldgivning från fiendens luftvärn. Det specifika målet för denna B-24D var staden Police i nuvarande Polen (under kriget kallades staden Pölitz). Här fannsett raffinaderi för framställning av syntetiskt bränsle (Hydrierwerke Pölitz AG). Eftersom raffinaderiet stod för en ansenlig del av tysklands oljeproduktion (1943 stod det för 15% av oljeproduktionen) vardet ett högintressant mål för det allierade bombkommandot. Attackerna och vikten av tillgång till olja för den tyska militären ledde till att man i Police byggde upp ett ansenligt luftförsvar. Hösten 1944 placerades tex det gamla holländska slagskeppet Jakob van Heemskerck (omdöpt till Undine) som ett flytande luftvärnsbatteri utanför verket.
"Carpet", en liknande utrustning hanterades av S/Sgt Hawley ombord på "Princess" den 29 maj 1944. Svenska militären fick inte möjlighet att undersöka den eftersom den dumpades innan planet landade i Sverige. Foto via Fold3.com Exempel på olika tyska radarenheter. Foto via Fold3.com Den inledande delen av uppdraget den 29 maj skedde utan några större incidenter eller kontakt med fientlig jakt. Enda incidenten var när ledarplanet fick vända på grund av motorhaveri. Över målet stötte man som väntat på luftvärnseld. Den var dock inte speciellt svår och i rapporter beskrivs den som "medelsvår men ganska felaktig spärreld". Förste piloten på"Princess", 1st Lt Golubock, spekulerade i att detta kanskeberodde på det medförda carpetsystemet. För att hantera utrustningen krävdes att en extra besättningsman medföljde. Ombord på Princess hanterades detta av S/Sgt Eugene H. Hawley. I anslutning till bombfällning angrepsformationen av drygt 50 fientliga jaktplan, främst Fw 190. Nio av dessa rapporterades nedskjutna, två förmodade och två skadade. Men det var först under återflygningen till England som "Princess" hamnade i svårigheter. Kort efter att man passerat östersjökusten träffades "Princess" av eldgivningen från ett angripande tyskt tvåmotorigt jaktplan. Enligt 1st Lt Ralph Golubock vardet en Me 410 eller Me 210 som vilt skjutandes flög rakt igenom formationen. Den tyska piloten hade tur - "Princess" träffades. Ettans motor slogs utoch samma salva punkterade ävenbränsletankarna i vänstra vingen. Direktinsåg 1st Lt Golubock att läget var allvarligt. Han signalerade därför snabbt att besättningen skulle förbereda sig för att hoppa. Men"Princess" stabiliserade sig och han gav aldrig den slutgiltiga signalen eftersomhan ansåg att planet fortfarande kunde flygas samt var möjligt att kontrollera. Men akterskytten, S/Sgt Stephen Z. Jones, såg vad som hände vid attacken och hörde första alarmsignalen. Han väntade därför inte på en andrasignal utan hoppade i fallskärm över havet. Foto taget över raffinaderiet i Police (Pölitz) den 29 maj 1944. Med hjälp av rökridåer försöker tyska trupper dölja anläggningen för B-24orna som just släppt sin last. På grund av bränsleförlust och att propellern inte gick att flöjla på den skadade motornvalde 1st Lt Golubock att ta av mot Sverige.För att lätta bomplanet från onödig viktbeordrar han besättningen att dumpa så mycket som möjligt. Man kastar ut allt mankan - ammunition, vapen, bombsiktet. Men precis när man gjort sig av med all beväpning närmar sig plötsligt en stor grupp tyska jaktplan.Läget var nu extremt allvarligt och1stLt Golubock beskrev detta med orden "det var slut med oss" (We were dead people). Besättningen hade just dumpat alla vapen och de hade ingen möjlighet att försvara sig. Men konstigt nog angrep inte de tyskajaktplanen utan passerade iställetbara på nära håll. Anledningen till detta kan man bara spekulera i men, enligt 1st Lt Golubock, kanske de tyska piloterna ansåg att det amerikanska bombplanet redan var så pass skadatatt de helt enkelt ville spara påammunitionen. Sönderskjuten, på tre motorer, kämpade den trasiga "Princess" över Östersjön. Eftersom navigatören, 2nd Lt Harold R. Chambers, var på sitt första uppdrag och ganska oerfaren hade han problem att ta ut rättkurs. Så man kunde bara hoppas att man flög i riktning mot den svenska kusten. Till slut såg man emellertid land när de passerade över Bornholm. En kort tid senare möttes de av J9or (amerkanska P-35or) från svenska flygvapnet och eskorterades till Bulltofta i Malmö. Foto: Utdrag ur MACR Karta från den MACR rapport som upprättades efter att "Princess" inte återvänt till basen. Denvisar sista kända position för"Princess". Besättningen på "Princess" den 29 maj 1944Besättningen på "Princess", utöver akterskytten, blev internerad några månader i Sverige. De flesta av dem återvände sedan till England under hösten 1944. Färdmekanikern, T/Sgt Walter E. Dunlop, blev däremot kvar meduppdraget att hjälpa svensk personal reparera andra nödlandade plan. Akterskytten S/Sgt Stephen Z. Jones, även kallad "Zeke", räddades av tyskarna efter sitt förhastade beslut att hoppa och blevkrigsfånge fram till krigsslutet. S/Sgt Joneshade tidigare under 1944 orsakattidningsrubriker efter att ha lyckats skjuta ned två Me 109or med en salva. Han träffade en Me 109a somkraschade in i en annan. Han tillskrevs ha skjutit ned dem båda. Besättningen på "Princess" var en sk. sammansatt besättning. Dvs den bestod av personal från flera andra besättningar. S/Sgt Hawley, radaroperatören, tilldelades planet samma dag. Andre piloten, 1st LtCharles R. Conner, var egentligen förste pilot från en annan besättning. Navigatören 2nd Lt Chambers var på sitt första uppdrag att få erfarenhet.
Om B-24D-15-CF "Princess"Skadorna "Princess" hade fått under sitt sista uppdragreparerades i Sverigeoch honflögs tillbaka juni 1945. Av en slumpråkade 1st Lt Golubock se"Princess" efter kriget. Hon stod då på Scott Field Belleville Illinois i USA. Hennes vidare öde efter detta är okänt. "Princess" på svensk mark. En ärrad veteran som flugit 46 stridsuppdrag. Förteckning över uppdrag
"Princess" i Sverige. Högersida med den sk "nosearten". Av någon anledning har man målat över namnet men valt att behålla motivet. Foto via Mikael Östberg. Flying 8 balls. Ett motiv som många B24 från 44 bombgruppen bar. Foto: Eric Nilsson via Nicklas Östergren. Foto via Nicklas Östergren. Foto via Nicklas Östergren. Fotot visar "Princess" i Sverige och man kan tydligt se hur man målat om de sista bokstäverna i namnet. Anmärkningar om MACR (Missing Aircrew Report)En viktig källa för basinformation om amerikanska nödlandningar är de rapporter som upprättades när ett flygplan inte återvände till basen. Dessa rapporter brukar kallas MACR (Missing Aircrew Report). Rapporterna är av varierande kvalité. De kan innehålla allt från vittnesbeskrivningar, inventarieförteckningar över medförda vapen,förteckning överbesättningsmän samt deras positioner i flygplanet. När det gäller rapporten för nämnda incident så finns det en rad felaktigheter i denna.
Källor
Har du ytterligare information om "Princess" och besättningen?
|