1944-05-22

North American P-51B-10-NA Mustang - Serial # 43-7158

USAAF 4 FG, 334 FS, Debden, Stn 356


Färgprofil av Claes Sundin

  • Capt. N. Megura, Pilot

 

Nödlandade Mustanger:
"Kalmarmustangen"

- Text av Leif Hellström -

Captain Nicholas "Cowboy" Megura var våren 1944 ett av de främsta Mustang-ässen i Europa, med totalt 11,83 bekräftade luftsegrar. Den 22 maj var 4th Fighter Group på en "target support mission", för att understödja bombanfall i Kiel-området. P-51:orna ur 334th Fighter Squadron hamnade i strid med tyskt jaktflyg tillsammans med ett antal P-38:or ur ett annat förband. När Megura anföll en Me 109 (han tillerkändes 0,5 segrar denna dag) hamnade han i skottlinjen för en P-38, som träffade Mustangen med ett antal skott och skadade dess kyl- och syrgassystem.

Meguras grupp eskorterade honom till ön Lolland i Danmark, där de lämnade honom för återfärd till England medan han själv i enlighet med stående instruktioner för dylika fall styrde nordost mot Sverige. Mustangen passerade kusten vid Karlshamn, där luftvärnet öppnade eld utan att träffa. Megura fortsatte till trakten av Kalmar, där han stötte på en svensk B 17 som ledde honom in till F 12. Planets skador gjorde att Megura måste göra en buklandning, som ledde till ytterligare skador. Själv förblev han dock oskadd.

Megura flög vanligen en Mustang med namnet "Ill Wind?" men den hade gått förlorad över Tyskland ett par veckor tidigare, flugen av en annan pilot. Planet han flög till Sverige, som levererats till USAAF 11 januari 1944, var enligt uppgift en reservmaskin, utan påmålat namn. Det var försett med en så kallad "Malcolm hood", en ursprungligen brittisk modifikation som gav bättre sikt för piloten än standardhuven på P-51B.

Två dagar efter landningen i Kalmar skickades Megura till fånglägret i Loka Brunn men kort därefter gjorde han en flyguppvisning i Stockholm med en annan nödlandad Mustang, "Z HUB". Redan 7 juni 1944 tilläts Megura återvända till England. Ett villkor var dock att han inte återinträdde i aktiv tjänst och han flög därför inga fler uppdrag med jaktflyg under kriget.

Mustangen var för svårt skadad för att sättas i flygbart skick och demonterades därför på F 12 och skickades till Lindarängen i Stockholm för förvaring. I april 1945, i samband med köpet av J 26, köpte KFF maskinen och lånade omedelbart ut den till SAAB som studieobjekt i samband med utvecklingen av projektet Jx, senare kallat J 27. Planet blev kvar i Linköping till våren 1947, då det återgick till militären och skrotades på CVM, för reservdelar.

Foto via Krigsarkivet

Foto via Olle Lindström/Leif Hellström

Foto via Gösta Kersmark

Foto via Krigsarkivet