1944-01-04Consolidated B-24H Liberator "Queen Of Peace" - Serial # 42-7637USAAF 392 BG, 577 BS, Wendling, Stn 118
| ||
Anfall mot Kiel- Text av Bo Widfeldt -Den 4 januari 1944 anföll 486 bombplan mål vid Kiel. Tidigare hade åttio plan tvingats avbryta anfallet och återvända till sina respektive baser till följd av dåligt väder. Efter anfallet saknades sjutton B-17 och B-24. Flera B-24H sågs störta men inga besättningar kunde säkert ange identitet för några av de flygplan som lämnade formationen. Endast ett flygplan kunde identifieras som "D" när det sågs störta. Fem fallskärmar hade även iakttagits. På höjden 7 000 meter låg ett molntäcke och målområdet skymdes av dimma. Flera andra besättningar kunde rapportera att man sett fallskärmar från oidentifierade B-24. B-24H 42-7637 hade träffats av luftvärnseld över målområdet. Luftvärnet vid Ystad sköt klockan 14.15 (LT) varningseld mot ett flermotorigt flygplan. Föraren 1/Lt Leander Page lyckades trots motorborfall genomföra en nödlandning vid Smedstorp, öster om Ingelstad, 14 km väster Simrishamn, klockan 14.50 (LT). Samtliga ombord klarade sig utan skador. En i den tio man starka besättningen minns landningen i Sverige: Nu fälldes noshjulet in när flygplanet rullade ut på det ojämna fältet. Anledningen till att besättningen inte valde att landa på något flygfält var att man ännu saknade information om lämpliga flygfält i Sverige. De tillgängliga kartorna täckte endast en smal del av sydligaste Skåne. Besättningarna hade order att, om de tvingades landa i neutralt eller fientligt land, skulle flygplanet förstöras. Detta inträffade endast i några få fall 1943/44. Den amerikanske flygattachén diskuterade denna fråga med chefen för flygvapnet, general Bengt Nordenskiöld. Resultatet blev en PM, daterad den 22 februari 1944, där ett antal av flygvapnets baser rekommenderades som nödlandningsfält för amerikanska flygplan som hamnat i nöd. De fält som angavs var: Malmö (Bulltofta), Ljungbyhed, Rinkaby, Kalmar och Torslanda. Det svenska flygvapnet tog dessutom fram kartor med landningsinformation för de olika fälten. Avtalet tillkom av humanitära och rent tekniska orsaker. Troligen sparades många liv och dessutom underlättades arbetet kring bärgning och omhändertagande av både besättningar, flygplan och utrustning. Queen of Peace kunde aldrig flygas mer. Till följd av svåra motorskador fick flygplanet demonteras och under 1945 såldes delarna som skrot. Besättningen förhördes av löjtnant B. Frantz från F 10 Bulltofta på Hotell Svea i Simrishamn dagen efter landningen. Flygarna berättade att man startat från en bas i närheten av Nottingham och sedan flugit mot Hannover – Bremen till målet, som var Kiel. Man hade även haft jakteskort av Thunderbolt. Under anfallet träffades planet av luftvärnseld. Med motorbortfall flög man via Rügen förbi Bornholm in över Skåne, söder om Simrishamn. Besättningen kunde även lämna information om taktik, utrustning och om den personliga utrustningen, där bland annat sedlar i främmande valuta ingick. Besättningen fördes till Främby dit de anlände den 8 januari. Leander Page kunde repatrieras och återvända till England den 29 mars 1944. Av över 1 200 amerikanska flygare, som under kriget internerades i Sverige, var han den ende som skulle anlända en andra gång den 20 juni 1944! Detta var en unik händelse eftersom allierade flygare repatrierades på villkor att de efter återkomst till England inte skulle tjänstgöra över områden som kunde medföra att de åter skulle hamna i Sverige! Intervjuer med ögonvittnen- Text av Leif Möller -Bengt Åke Jönssons berättelseI åratal hade Bengt Åke Jönsson i Järfälla utanför Stockholm några bilder i byrålådan av ett nödlandat plan från andra världskrigets dagar. empty.gif ¨ Han hade ärvt bilderna efter sin pappa, före detta pappershandlaren och taxibilsägaren i Gärsnäs, Wille Jönsson. Problemet var att Wille aldrig berättade för Bengt var han tog bilderna. En unik bild av planet tagen den 4/1 1944 av Wille Jönsson. Intresset från lokalbefolkningen var stor. Foto: Wille Jönsson (via Leif Möller) Här syns delar av besättningen precis efter landningen. Foto: Wille Jönsson (via Leif Möller) Sten Åke Hjalmarssons berättelseMen om stämningen var lite spänd alldeles efter nödlandningen så blev den desto hjärtligare senare. Bilderna av besättningen är tagna i Simrishamn i samband med inkvarteringen. Foto: Sten Åke Hjalmarsson (via Leif Möller) Sonja Hildings berättelseSonja Hilding från Södra Kverrestad blev vittne till nödlandningen. Sonja berättar: Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Bo Widfeldt Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Demonteringen av planet har påbörjats. Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv Foto via Arlandasamlingarnas arkiv |