1944-08-09

Mosquito PR Mk IX - Serial # LR435/G

540 Sqn


Färgprofil av Torstein Landström

  • F/L J.L.H. Richards, Pilot
  • P/O R.J. Barents, Navigator

 

Brittiskt fotospaningsuppdrag slutar i Malmö

- Av Rolph Wegman och Bengt Hermansson -

Klockan 09:16 GMT+2 den 9/8 1944 startar en ensam tvåmotorig De Havilland PR MkIX Mosquito från sin bas på Benson strax sydost om Oxford. Det blå fotospaningsplanet, med svart-vita D-Day band, var döpt till ”Trinidad Minnie” som stod målat i vitt på nosens vänstersida och tillhörde RAF 540 Sqn. Piloten F/L Richards och navigatören P/O Barents första anhalt är Coltishall på denEngelska östkusten, nära Norwich. Här landar man för att tanka för den långa resan till målområdet, fotografering av städerna Königsberg, Gdynia och Danzig, på den tyska nordkusten.

Omstart från Coltishall klockan 10:20 GMT+2 följd av en lugn flygning mot målområdet. Över målområdet träffas planet av häftig luftvärnseld varvid höger motor sätts ur spel och propellern måste flöjlas. Besättningen ser ingen möjlighet att fortsätta uppdraget eller att vända mot England. Man bestämmer sig för att försöka nå Sverige. Efter en relativt kort flygsträcka över Östersjön siktas Bulltofta flygplats i Malmö där en helt normal landning genomförs klockan 13:42 ( LT).

Besättningen togs om hand av Kapten Stig Norlin vid F10 ( Norlin omkom 1946 vid en orienteringsflygning med en FFVS J22 Gul E ( 22236) från F10 via F15- F21 och F4) och fördes till mässen för lunch tillsammans med löjtnant Beck-Friis, som även höll förhör med besättningen. Efter lunchen ville britterna vila och anvisades två britsar i vaktbaracken, som även inhyste flottiljens fotosektion.

Utanför stod två vaktposter med instruktion att bara släppa in Norlin, Beck-Friis eller tjänstgörande dagofficer. Klockan 17:35 tillfrågades britterna om eventuell middag då det uppdagades att Richards hade försvunnit, förmodligen genom ett öppet fönster. Många av hans kläder hade lämnats och en röd halsduk hade lånats från Barents. Richards hade tagit sig via staketet och ut genom grinden. Han hade dock iakttagits men antogs vara en av de många civilanställda på flottiljen.

Larmet gick på flottiljen och Richards signalement skickades ut.

Richards hade under tiden lyckats ta sig till centrala Malmö för att försöka hitta Brittiska konsulatet, vilket han gjorde. Konsuln förhörde flygaren om uppdraget och uppmanade Richards att snarast anmäla sig för myndigheterna. Strax före klockan 23:00 ringde konsuln till F10 och meddelade att Richards fanns hos honom.

Richards fördes nu till Floragatan 10 och fick stanna hos polisen under natten i ett utrymme på andra våningen.

Följande dag fördes både Richards och Barents till Falun där de internerades vid Solliden. De släpptes redan den 20:de och reste med tåg till Stockholm. Från Bromma flögs de sedan till England med ett kurirplan från BOAC.

Flygplanet reparerades och provflögs på Bulltofta. I samband med landning vek sig höger landningsställ och propellern skadades. Reservdelar togs från en annan Mosquito som nödlandat vid Kalmar. Planet flögs därefter till F3 Malmen där det stod uppställt till 1946. Den andra september samma år såldes planet till AB Svensk Flygtjänst som senare skrotade flygplanet.

Bilder via Bengt Hermansson