1944-04-23Halifax Mk II - Serial # LW285428 (Ghost) Sqn
| ||
"Jag glömmer aldrig det ljudet"Edvin Hellberg om en kväll i april 1944- Text av Yngve Andersson -Den kanadensisk-brittiska besättningen förevigad på trappan till Stadshotellet i Sölvesborg: Niel Alan Bell, John Danskin, Cyril Graham, James Talbert Houston och Walter David Watt. På bilden saknas Thomas Jerry som vårdades på sjukhus för splitterskador och piloten William V Blake som troligen följde sitt flygplan i djupet. Foto via Yngve Andersson – Jag har varit artillerist och skjutit med kanon, men ett ljud som detta har jag varken förr eller senare hört. I den lilla byn Mörby träffade han två andra ungdomar och stannade och pratade med dem. Plötsligt hörde de mullrande motorljud som blev allt starkare. Det stora bombplanet kom in lågt, från sydost. Men han hade bara kommit ett par hundra meter när han hörde någon ropa "Hallå!". – Han frågade om han var i Sverige och sade också något om "polis". Jag såg att det lyste hos Bengt Svensson i Istaby och jag visste att de hade telefon så jag tog med mig flygaren dit. Halvvägs ville han ge mig sin ficklampa, men jag ville inte ta emot den för jag trodde det kunde bli problem med myndigheterna om jag gjorde det. Då slet han bort en knapp från uniformens bröstficka och gav mig den. "Souvenir", sade han och pekade på mig, berättar Hellberg. Edvin Hellberg har fortfarande kvar knappen. Den är förgylld och märkt "RCAF", förkortning för Royal Canadian Air Force. Inne i knappen finns en kompass dold. Sex besättningsmän hade hoppat över Listerlandet. En av dem, kulspruteskytten Thomas Jerry, hade splitterskador och fördes till sjukhus. Befälhavaren ombord på den stora fyrmotoriga Halifax-bombaren, William V Blake, rapporterades som saknad och återfanns aldrig. De sex övriga fördes till interneringsläger i Korsnäs och kunde återvända till England i oktober samma år. På 80-talet skulle Dykarklubben Plankton dyka vid vraket och inför dykningarna intervjuade en av dykarna, Lars Lamberg, Sölvesborg, Odermalm och Gustafsson. Den senare berättade att han i flygplanskroppen påträffat ett tre meter långt cylindriskt föremål. Det skulle bärgas men när Gustafsson tagit sig upp och lyftet påbörjats inträffade en explosion som skadade fem man. En hjälpvedettbåt började sjunka och fick sättas på grund. Marinen gav upp. De delar av flygplanet som bärgats såldes året därpå som skrot till Firma E Johansson i Karlskrona. Edvin Hellberg på Torsö med uniformsknappen han fick som souvenir av en kanadensisk flygare på kvällen den 23 april 1944. Foto via Yngve Andersson Foto © Nicklas Östergren Föremålen nedan bärgades och togs om hand av en grupp seriösa dykare den 4 september 1993 |