1944-11-15Messerschmitt Bf 109 G-2, Werk # ?11./J.G.5
| ||
Vilse bland molnen 2- Text av Pär Erixon & Bengt Hermansson -Gefreiter Georg Ecke. Foto via Pär Erixon Denna historia som handlar om Gefr Georg Ecke är till stora delar identisk med historien om Uffz Hans Günther Heep. Dessa båda flög vid tillfället, den 13 november 1944, rote från Kirkenes via Banak till Altagaard. Den 15 fick Heep och Ecke samt Uffz, Oskar Bittner i uppdrag att, för Heep´s och Ecke´s del, flyga ner två utrangerade Me 109 G-2 till Bardufoss. Bittner skulle flyga med i en G-6. På grund av låga moln och dålig sikt hittades aldrig Bardufoss utan färden gick österut in över den svenska gränsen. Flygplanen skildes åt och när bensinen var slut tvingades man överge sina flygplan. Han har i en brevkorrespondens med Pär Erixon på 80-talet berättat om upplevelsen över den svenska fjällvärlden. Han skriver om minnen av bl a sin Staffelkapitän, om sin kamrat Heep och självfallet också om sitt flygplan, Messerschmitt Bf 109 G-2. Ecke skriver om händelsen som börjar den 13 november med att han och Uffz Heep får uppdraget att flyga sina Bf 109 G-2 ( Ecke i Svart 13 werknr.13690 ) från basen på Kirkenes via Banak till Altagaard. Efter bara en dag kommer ny order att flytta flygplanen ner till Bardufoss. Han skriver att anledningen är att alla andra i staffeln fått nya flygplan av typen Bf 109 G-6 och att dessa "gamla" G-2 skulle förflyttas till annan enhet i Bardufoss. Flygplansresterna hittades inte förrän hösten 1945. J.G.5 hösten 1944. Foto via Pär Erixon |