1944-11-15Messerschmitt Bf 109 G-2, Werk # ?11./J.G.5
| ||
Vilse bland molnen 1- Text av Pär Erixon & Bengt Hermansson -Hans Günther Heep som Unteroffizier. Foto via Pär Erixon Tre kilometer söder om Stordalens järnvägsstation, vid foten av berget Vuoskoåiveh, låg en hög med förvridna plåtbitar vars ursprung säkert förvånat mången fjällvandrare genom åren. Den 13 november 1944 påbörjades den första etappen i en förflyttningsflygning med två stycken enmotoriga Messerschmitt Bf 109 G-2. Planen tillhörde 10 och 11/JG5 och hade märkning "Gul 3" Werknr.13648 och "Svart 13" werknr. 13690. "Gul 3" flögs av den 24-årige Uffz. Hans Günther Heep. De båda flygplanen startade från Höybuktmoen vid Kirkenes och satte kursen via Banak mot Altagaard där man landade utan vidare anmärkningar. Två dagar senare fick Heep och Ecke order att flyga ner de utrangerade flygplanen (10 och 11/JG5 hade utrustats med nyare G-6 varianten) från Altagaard ner mot flygbasen på Bardufoss. På denna flygning flög man "Schwarm" (tre flygplan) då Uffz. Oskar Bittner skulle flyga med i en G-6 (Gul 8) Bra väder rådde vid start men båda planen drogs med motorstörningar och radioutrustningen fungerade dåligt. Efter fem minuters flygning över Finnmarksvidda kom planen in i lågt liggande molntäcke. Att flyga under molnen för att få marksikt gick inte varför man steg och fortsatte flygningen ovan moln. När man, efter beräknad flygtid, närmade sig Bardufoss var molntäcket fortfarande ogenomträngligt. Utan fungerande radio och med vetskapen om den underliggande minst sagt kuperade terrängen skulle ett försök till "blind" molngenomgång vara dömt att misslyckas. Längre västerut kunde förarna skymta havet genom gluggar i molnen. Tanken på en eventuell nödlandning i det iskalla havet fick dem att snabbt avstå från att söka sig ner där. Bränslemätaren på Heeps flygplan hade länge lyst röd och nu började motorn hosta. Det enda Heep nu kunde göra var att lossa fastbindningsremmarna och lämna flygplanet. Trots att huven var utrustad med en nödutlösning gick den inte att rubba! Genom vingglidning lyckades dock Heep blåsa bort huven men fick samtidigt ett hårt slag i huvudet. Planet närmade sig nu hastigt marken med en medvetslös förare vid spakarna. När Heep återfick sansen låg planet på rygg i moln. Heep lät sig falla ur planet och utlöste sin fallskärm. Under honom kunde han se "Gul 3" gå ur moln och splittras fullständigt vid nedslaget strax öster om bäcken Vuoskojåkka. Under nerfärden i fallskärmen observerades Heep av Hjalmar Hellberg, järnvägstjänsteman vid stationen i Stordalen. Omtumlad och med en fot stukad efter nerslaget bland stora stenblock förstod Heep att han hamnat i Sverige. Vistelsen för Uffz. Heep i Sverige blev emellertid kortvarig. Heep förhördes dock enligt gängse rutiner av svensk militär. Heep var förtegen om det mesta men berättade för förhörsledare Winkler att han hade tjänstgjort vid Luftwaffe i 3,5 år, att han var stationerad i Nordnorge, dock ville han inte säga var och att han var en intresserad segelflygare. Vidare upplyste Heep om att man sällan behövde använda några uppvärmningsanordningar utan flygplanet startades direkt. Huruvida detta rent tekniskt kunde undvikas vid kall väderlek ville han inte avslöja. De kvarvarande större flygplansresterna av "Gul 3" bärgades av svenska flyghistoriker i mitten på 80-talet och återfinns numera i FLC:s samlingar. Bilden visar en bit av stjärtpartiet med sporrhjulet. Foto via Pär Erixon |