1943-07-19Junkers Ju 52/3m g4e, Werk # 64564.KGzbV 108 / Tr.St.Fl.Fhr.Nord
| ||
Nödlandning på Rommehed- Text av Mikael Forslund -Ett tyskt tremotorigt kurirflygplan av typen Junkers Ju 52/3m nödlandade den 19 juli 1943 på Rommehed utanför Borlänge. Transportplanet var på väg från Norge till Finland. Tyskarna hade tillstånd till en noga angiven rutt över Sverige. Planet hade förutom besättning och några soldater ett antal grisar ombord. Det luktade rejält illa om flygplanet. Det fanns även kulsprutor ombord, vilket var emot överenskommelserna för flygningarna. Ett vittne kan berätta: "Flygplanet kom från Nybroberget rakt emot mig. Så fort planet hade landat och fått taxifart stack kaptenen ut en vit näsduk från sidorutan på cockpit. Det stod inte på förrän flygplanet var omringat av militärer som kom springande från barackerna. Besättningen fördes under eskort till officerssalongen. Tyskarna och grisarna marscherade på rad. Det såg riktigt kul ut. Jag såg tyskarna flera gånger senare då de rastades runt på Rommehed. Om jag ej minns fel fick tyskarna tillbaka flygplanet, som monterades ner och fraktades från Stora Tuna järnvägsstation. Tyskarna spionerade tydligen från sina kurirplan. Då lantbrukarna efter avslutad höbärgning reste hässjestängerna på sina åkrar, sades i tysk radio att svenskarna satt upp ett otal luftvärnskanoner på Tunaslätten." Ju 52:an kom från 4.KGzbV 108 och hade märkningen 7U+AM samt werknummer 6456. Flygplanet hade startat från Ålborg i Danmark och flugit till Oslo. Därefter ställdes färden till Pori (Björneborg) i Finland med överflygning av Sverige. Vid returfärden skulle man flyga från Pori till Kirkenes i Norge. Över Siljan fick planet motorproblem. Besättningen vände då mot Bromma för att försöka landa. Men det blev en tidigare nödlandning på Rommehed klockan 16:31. Det visade sig att ingen ombord hade giltiga kurirpass. En av männen samt kvinnan sades vara passagerare. Frau Berger var krigsänka och på väg till Kirkenes. Ombord fanns en isärtagen kulspruta typ Mg15, fyra pistoler, två grisar och grönsaker. Flygplanet ansågs vara i mycket dåligt skick. Bland annat var en motor ur funktion och de övriga färdiga för kassation. Flygplanet demonterades därför den 1-5 augusti 1943 för transport till F1 i Västerås. Där blev planet stående fram till 1949 då det skrotades. Besättningen internerades vid Klostersågen, Lund. Men redan den 19 augusti 1943 fick de återvända till Tyskland. Frau Berger fick dock lämna Sverige omgående med järnväg. Foto via Mikael Forslund |