1940-05-25Messerschmitt Bf 110D-0, Werk # 31542./Z.G. 76
| ||
Tysk nödlandning på svensk fjällsjö- Text av Bengt Hermansson -Eftersom vraket av detta tyska tvåmotoriga jaktplan av typen Messerschmitt Bf 110 D-0 inte officiellt återfanns förrän sommaren 1946 har dess historia varit föga känd. Flygplanet:Denna Messerschmitt Bf 110 D-0 var en speciellt framtagen variant för operation "Weserübung" i Norge. Planet var försedd med en 1200 liters extratank fast monterad under flygkroppen. Idén hade tagits fram i samarbete med Messerschmittfabriken och Luftwaffe Erbrobungsstelle Rechlin avdelning E2.
Foto via Ki Michael Johansson Bakgrund:I slutet av maj 1940 hade de allierade upprättat en flygbas på Bardufoss, norr om Narvik. Här fanns 263 och 46 fighter squadron som flög med Gloster Gladiator respektive Hawker Hurricane i syfte att freda de allierade markstyrkorna som landsatts runt Narvik. Händelsen:Den 24 maj hade I/Z.G.76 uppdraget att eskortera ett antal Junkers Ju 52 upp mot Narviksområdet. Me 110:orna skulle flyga i fyrgrupp ( Schwarm) med en start på morgonen och en annan på eftermiddagen. Vraket som det såg ut 1983. Foto via Pär Erixon Efterspel:Planet sjönk till botten av sjön när isen smälte och upptäcktes av fiskare sommaren 1946. Vraket har sedan varit föremål för otaliga ogenomtänkta bärgningsförsök som endast lett till att planet förstörts. I slutet av 70-talet gjorde en privatperson från Kiruna, med hjälp av hittegodslagen, sig till ägare av bl a denna Me 110. Avsikten var att bärga resterna och bevara detta på något svenskt museum. Då inget intresse visade sig från svenskt håll såldes vraket till ett tyskt museum i Sinsheim där vrakdelarna kan beskådas. FLC har dock, på delvis underliga vägar, lyckats hitta en hel del föremål från flygplanet. Motor och stjärtparti 1983. Foto via Pär Erixon Ett mycket stort tack riktas till Dipl Ing. Jürgen Thoenes som hörde av sig till FLC där han förklarade att han "tragglat" sig igenom den på hemsidan skrivna historiken (på svenska) och förstått att det var något som var fel. Han håller på att skriva en bok om sin far Alexander Thoenes som tidigare felaktigt antogs varit navigatör ombord på "Upmasjaureplanet". Mycket av den nya som kommit fram har sin källa i Alexander Thoenes noggrant förda dagböcker. Bl a kunde klarläggas att flygplanet i fråga hade den för flygtypen typiska stora extra bränsletanken s.k "Dackelbauch". Uffz. Heinz Hätscher överlevde kriget och var c:a 25 år vid händelsen. De av tyskarna bärgade delarna, står utställda på museet i Sinsheim. Foto via Ki Michael Johansson. Planets styrspak finns bevarad i FLC:s samlingar. Foto: © Nicklas Östergren Planets ena stjärtfena med roder finns bevarade i FLC:s samlingar, dessa är uppmålade helt fel någon gång efter kriget men originalfärgen skall vi försöka ta fram med hjälp av professionell konservator. Foto: © Sven Persson Planets frontruta samt undre motorplåt finns bevarade i FLC:s samlingar. Foto: © Bengt Hermansson Systermaskinen 3155. Foto via Ki Michael Johansson |