1944-06-21

Boeing B-17G Flying Fortress "Dol" - Serial # 42-31810

USAAF 452BG, 729BS, Deopham Green, Stn 142


Färgprofil av Torstein Landström

  • 2/Lt M.M. Anderson, Pilot
  • 2/Lt E.A. Sbach, Co Pilot
  • F/O D.R. Loop, Navigator
  • 2/Lt L.M. Mickelson, Bomber
  • S/Sgt E.A. Simi, Top Turrent Gunner
  • T/Sgt J.C. Spermbaur, Radio Operator
  • Sgt O.L. Doan, Ball Turrent Gunner
  • S/Sgt R.E. Ness, Right Waist Gunner
  • Cpl F. Ferreri, Left Waist Gunner
  • S/Sgt I.E. Alban, Tail Gunner

 

Anfallet mot Basdorf

- Text av Bo Widfeldt -

Foto via Mikael Forslund

I samband med ett omfattande anfall mot olika mål i och kring Berlin 21 juni 1944, fälldes över 2.300 ton bomber. Sammanlagt tolv B-17 och B-24 tvingades att nödlanda i Sverige efter att ha träffats av luftvärn eller anfallits av tyskt jaktflyg.
Flygplan B-17G 42-31810 med förare 2/Lt Marvin Melven Anderson deltog i anfallet mot Basdorf. Sammanlagt startade 1.200 bombplan från tre olika bombdivisioner. Av dessa kunde 1.110 flygplan genomföra anfall mot ett tjugotal olika mål i Tyskland. Dessutom deltog sammanlagt över 1.200 eskortflygplan (P-38, P-47, P-51).

I anfallet mot just Basdorf deltog totalt 80 B-17 ur 3:e bombdivisionen. Här fälldes omkring 180 ton bomber.
Ungefär 6-7 minuter efter att bomblasten fällts vid Basdorf norr om Berlin, träffades planet av luftvärnseld och motor nr 1 och 4 började ryka. Lt Anderson observerades när han lämna formationen och dök ner mot lägre höjd under full kontroll. Detta skedde klockan 10.30 vid position 5255N-1305E. Besättningen enades om att försöka nå Sverige. Kursen sattes i nordlig riktning, ut över Östersjön.
Klockan 11.30 (LT) genomförde Lt Anderson en nödlandning på flygfältet Sövde efter att sista biten blivit eskorterade av svenskt jaktflyg.

Flygplanet bedömdes vara så svårt skadat att det senare fick skrotas på plats. Hela besättningen var oskadad och internerades först vid Korsnäs. Från den 20 juli placerades besättningen i Gränna. Samtliga utom en man repatrierades under november 1944. Cpl Frank Ferreri repatrierades den 7 april 1945 efter att ha arbetat med service och underhåll av skadade flygplan vid Bulltofta och Västerås.
Enligt uppgifter från USAAF skadades den 21 juni 508 flygplan, 24 man omkom, 44 man skadades och 420 man rapporterades som saknade.

Foto via Bo Widfeldt

Foto via Mikael Forslund

Foto via Mikael Forslund

Foto via Mikael Forslund

Foto via Mikael Forslund

Foto via Mikael Forslund

Foto via Mikael Forslund